Cyrusyacht - Plavba lodí na moři, kapitánské průkazy

Kapitánské zkoušky

Kurzy kapitánů - východní kardinální znak

Východní kardinální znak

Cyrusyacht vám nabízí pořízení kapitánského průkazu během týdenní plavby v chorvatských vodách a to v průběhu května až října.

10 let naše instruktorské činnosti vám dává příležitost naučit se maximum potřebných úkonů pro porozumění řízení lodi a osvojit si základy bezpečné plavby. Naučte se s námi meteorologii, pravidlům zabránění srážkám lodí na moři, navigace, užití rádia a volání o pomoc, ale také pohybovat se po palubě a dávat posádce správné pokyny – patří k tomu též nácvik manévru „muž přes palubu“.

Kapitánské zkoušky

Kurzy kapitánů - Chorvatské kapitánské průkazy

Chorvatské kapitánské průkazy

Kormidlo

Loď ve vhodné cenové nabídce nejčastěji s chorvatskou charterovou společností domluvíme po dohodě s vámi. Průběh výuky má charakter pohodové plavby. Zkoušky probíhají v Zadaru nebo Šibeníku. Přicházejí tedy v úvahu přístavy pro vyplutí v blízkosti těchto lokalit. Nevylučujeme působení v oblasti Istrie (Pula). V počátku kurzu vás přihlásíme na příslušném kapitanátu ke zkouškám. Poplatek včetně vyhotovení průkazu do 2 dnů činí cca 960 kun. Cena lodi se pohybuje podle termínů a velikosti např. pro 8 osob od 45000 do 65000 korun.


Klient je veden zábavnou formou s dobrým ohlasem po stránce uplynulých kursů, sám zadává v době své služby úkoly, má přehled o náplni teorii plavby pro příslušný den. Náplní kapitánského kurzu je též seznamovat se s přístavy. V průběhu kurzu je zahrnuta noční plavba s výukou terestické navigace – to je podle světel a bodů na pobřeží. A to vše s dalšími zajímavostmi, které zpestřují plavbu například návštěvou zajímavých lokalit.

Kurzy kapitánů - Yachting video

Yachting (video)

Očekáváme též zájem budoucích kapitánek, které z našich zkušeností mají odpovědný přístup k teorii a praxi. Získáte 1 týden výuky teorie a praxe kapitánského kurzu není až tak moc, ale sebedůvěra se jistě získá po případné další spolupráci v příští sezoně. Pokud ne, tak je namístě zvýšená opatrnost. Důležité je nepřeceňovat své schopnosti.

Jak tedy kapitánský kurz probíhá

Plavba kurs červen 2011                                                           sobota                                                         1

Přijíždím do Biogradu nad morom autobusovou mezinárodní linkou v sobotu brzy ráno. V kanceláři charterové společnosti mi sdělují místo stání objednané lodě, dostávám klíče a jdu si ji prohlédnout. Budeme se plavit na Bavaria 38, je to spíše střední velikost plachetnice, tedy z mého pohledu.

Je sobota po 10 hodině, prošel jsem a zkontroloval celou loď, vybavení, kuchyň, funkci WC a čerpadla v koupelně . To vše provádím spíše se zvědavosti. Kajuty jsou v bezchybném stavuJe zde zavedeno, že klient po příjezdu a zaplacení přístavních formalit dostane doklady od lodi s plnou nádrží paliva a zárukou co do bezchybného stavu, včetně zařízení a takeláže. S lodí může okamžitě vyplout.
Luknou ze salonu vidím jak se za zádí na mole objevil chumel lidí, vozíky naložené bagáží a vším možným. Hledáme kapitána – to jste vy ? Jdu nahoru do kokpitu.. Představujeme se. Jde o smíšenou posádku, tedy přesněji někteří se ještě neznají a mohli se sejít buď na domluvu během cesty nebo až ve zdejším přístavu. Někteří jsou na první pohled. zaměřeni sportovně, jiní působí spíše intelektuálně s přehršlí vtipu ke každé nabízející se situaci. Profesoři, generální ředitelé nebo inženýři na vysokých postech bývají nenápadní a projeví se co do své profese až ke konci týdne. Jejich průvodním znakem je nepřekonatelná potíž s lodními uzly a vyvázáním lodi na vazáku. Navrhuji klíč k obsazování kajut. Partnery, přátelé ve dvojicích pak do dalších kajut. Ptám se. Někdo se na poslední chvíli rozhodne, řekne, my budeme spolu . Tak ještě něco spočítám a můžete se nalodit . Zatím se podívejte jak to tu vypadá – bude tu trochu problém s nedostatkem místa – ale rychle si zvyknou, posádka se prochází podpalubím .

Pepa se mnou bude na přídí, salon, Pavel vlevo, Olda vpravo, zadní levá Sváťa a Květa, pravá Mirek a Václav,. Toho znám z loňské plavby a jsem rád že je tady. Moc si za loňské plavby na jiné lodi pro špatné počasí neužil. Potom si dáváme něco k jídlu.
Posádka má kapitánský kurs - na učení teorie jim připadne 5 dnů. Zhruba jim nastíňuji názvosloví celé lodě . Václav mne při případné nepřítomnosti za pohybu po lodi supluje a vysvětluje různé finesy kolem funkcí. Má sklony k rozhovorům na filozofická témata a v tom má pro něj uši Květa. Ta se zapojuje – případně odporuje nebo upřesňuje. Hnědé delší vlasy po stranách spletené do volných copánků, trochu tak sportovní typ s hezkými rameny, zkrátka obyčejná holka se stále připraveným úsměvem. Poznávací znamení, při spontánním hovoru u ní dochází k rychlé kadenci těžko postřehnutelných souhlásek, se skákavou ! charakteristikou v hlasovém projevu, kdy vyniká krátké e a k. Ostatní jsou tak říkajíc sportovně laděni.

Na stejné téma slyší dobře také Mirek, trochu excentrista a moralista, určitě dobře zvládá svou profesi programátora. Posádka projevuje zájem o podstatu nastávajícího týdenního pobytu. V přístavu na vyvázané lodi probíráme bezpečnost za plavby a zhoršených povětrnostních podmínek. Je odpoledne. Nespěcháme, klienti se jdou ještě seznámit z městem a něco málo nakoupit.

Večer za tmy vyplouváme na krátkou projíždku do protější West zátoky ostrova Pašmanu před městem. Mají po prvé možnost vidět charakteristiky nautiky, světel potřebných pro terestickou navigaci . Po příjezdu se ještě nějakou dobu sedí v kokpitu a při víně je veselá nálada.

Neděle

Dopoledne výuka, oběd, odvazujeme a vyplouváme ve 14h, kurs asi 320 stupňů. Pěkné počasí, vítr Nord 7 uzlů. Stavíme genu a grot. Posádka si užívá a hodnotí možnosti plout za šumu čeření vln Za plavby je většina v kokpitu, část posádky řeší jedno téma, další jiné a i když hovoří nahlas navzájem se neruší. Je tam neustálý pohyb – jedni jdou ke kormidlu, další pro pivo do lednice, další pro skripta, jiný pro cukr do kafe, nebo na záď ulevit své potřebě, protože podle dohody uvolňujeme lodní WC dámě. ( někteří to ale přeslechli ) Nejsou patrny žádné zábrany v komunikaci.Plavba je spíše pomalá, vítr upadá, stáčí se na levobok. Po 4 hodinách se blížíme k zátoce Lučina, ostrova Pašman. Posádka považuje scenérii za vhodnou na zakotvení a pobytu do zítřejšího dne.

Připlouváme na naše první stanoviště a kotvu spouštíme poblíž středu zátoky. Po pravoboku jsou již zakotvené motorové lodě s německou a chorvatskou zástavou. Jsou to evidentně přátelé s rodinami. Jejich děti se zabývají dováděním. Před námi je na větší ploše položena podél břehu rybářská síť. Zlatavý západ, hladina klidná, zčeřená občas zvednutým NW větrem. Chlapi hážou člun a postupně odplouvají za hledáním něčeho nového k levému břehu. Pepík, rozený komunikátor mající během plavby na svědomí vzrušující seznámení, navštěvuje tamního osídlence. Vracejí se tak trochu nedorozuměni. Pepa informuje, že je možné navštívit zdejší konobu s ochutnávkou vína. Tentokrát se ale posádka rozhodla pro pobyt na lodi. Služba v kuchyni dokončuje večeři, přisedáme ke stolu v kokpitu a chválíme kuchaře. Užíváme si přitom vůni borovic a pomalu utichajících cikád. Zábava při víně, stmívá se. V noci je jasno, měsíc v půli, občasné poryvy větru přes okraj ostrova.

Čtvrtek

Je pozdě odpoledne. Naštěstí silný vítr asi 25 Kn zmírňuje, posádka hovoří o obědě. Domluvená určená služba v kuchyni rezignuje. Dovezené kuřecí řízky s cz po vytažení z lednice silně zapáchají a jdou nejkratší cestou kam patří, do moře jako potrava olihním, krabům a další mořské havěti. Kormidlo přebírá Mirek. Probíhá stereotypně dobrá nálada. Před ostrovem Žuť stáčíme k Vrgadě. Pavel dostává za úkol přitáhnout kiking. Hbitě souhlasně přikyvuje a ztrácí se někde na přídi. Přichází po chvíli s poněkud nepřesvědčivým, že věc zařídil. Občas se stává, že pointa jachtingu je trocho cizí. Když tak o dobré kuchaře je také nouze.

Pohoda, popíjí se, pokračuje veselí, plavba se teď mění na kurz Tisno. Václav navrhuje navštívit známého, který vlastní hospodu a z minulého roku má odtamtud dobré zážitky.
Šeří se, proplouváme kolem ostrovů, na levoboku je Murter. Už v nastávající tmě sleduji ubíhající siluetu chorvatského pobřeží. Posádka juchá a halasí. Na lesklé ploše hladiny se vynořují a zase mízí hřbety delfínů. To posádka neregistruje

Chvíli a pak ukazuji nenápadně rukou ke kormidlu. Václav se zvedá, uvolňuje místo a kormidlo předává Pavlovi. Ukazuji směrem k vodním savcům. Delfíni ! zaregistrovala posádka naše zaujetí a hrne se na naší stranu. Blížíme se k Tisnu. Připravujeme se k přistání, pár povelů pro přípravu vyvazovacích lan a fendrů. Hloubka u malého mola před hospůdkou je dobrá. Vyvazujeme, zastavuji motor vypínám poziční světla.
Václav se zdraví s postavou s velkým břichem a bílou kamizolou. Líbí se nám tu. V prázdné prostorné, velmi čisté restauraci usedáme k velkému stolu. Připíjíme na zdar úspěchu naší plavby a majitele, který je mistrem v mezinárodních soutěžích v kulinářství. S mnoha cenami jsme se při při vchodu již seznámili.
Objednáváme 2 společné mísy ryb a mořských plodů které se nedaří sníst. Zábava se táhne přes půlnoc. Na závěr ještě konáme obřad loučení. Jdeme k lodi a posádka se rozprostírá po schodech před molem. Převládá počet těch kteří se zde rozhodli ulehnout, přespat na noc. Je teplo, příjemně, klid. Ještě se popíjí.
A je tu zářící ráno. Na dospávání není čas. Čeká nás krátké otevření zvedacího mostu, proplutí Tisnem, plavba kursem Zadar. Zítra se budou konat kapitánské zkoušky a máme potřebu zopakovat teorii výuky tak aby všichni dobře obstáli, bezpečnost plavby Colreg, světla majáků, kardinální znaky, meteorologie, tísňová volání, světla lodí, názvy větrů a další.

Kapitánské zkoušky proběhly dobře, máme další nové kapitány o kterých si dovolím tvrdit, že se dovedou na moři chovat zodpovědně a řešit nastalé situace. Posádka oceňuje průběh plavby a vědomí, že se naučili potřebné úkony pro vedení lodě. Mám z nich dobrý pocit.

Přeji jim u kormidla hodně dobrých zážitků.
Yachting to je ta pravá dovolená na moři.
Cyril

Vyplňte kontaktní formulář, na jeho základě a vaší poptávce bude bude provedeno objednání lodě a dohodnuty podmínky plavby.

Tel.: +420 777 505 775
e-mail: plavby.cyrusyacht@seznam.cz
Kontaktujte nás